15℃ 7℃
október 31. Farkas, Rodrigó, Wolfgang
Állattenyésztés

Hány tojást ajánlott naponta megenni?

Baromfi Termék Tanács

A magyar Baromfi Termék Tanács (BTT) spanyol és francia testvérszervezeteivel (INPROVO és SNIPO) Európai Uniós támogatást nyert el a tojásfogyasztás promótálására 2023 és 2025 között. Ez a projekt lehetőséget nyújt arra, hogy megfelelően kommunikálják a fogyasztók felé a tojásfogyasztás fontosságát a fenntartható és kiegyensúlyozott étrendben, valamint tovább javítsanak a tojás fogyasztói megítélésén.

Bár a kampány 2023. május 29-én indult el a nagyközönség számára, a kampány hivatalos megnyitójára 2023. október 11-én került sor, ahol Dr. Csorbai Attila, a BTT elnök-igazgatója köszöntötte a résztvevőket nyitóbeszédével.

Elmondta, hogy a Baromfi Termék Tanács két védjeggyel rendelkezik: a Magyar Baromfi Védjeggyel és a Koronás Tojás védjegyével. Mind az ágazati imázs, mind az ágazati termékek fogyasztói megítélését e védjegyek és a hozzájuk kapcsolt klasszikus marketingprogramok javították az elmúlt években.

Dr. Csorbai Attila

Véleménye szerint a világ azonban jelentősen megváltozott. E változást felismerve az elmúlt 5-6 évben a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők szövetsége az online-térben is igyekezett minél nagyobb népszerűséget szerezni a tojásnak a fogyasztók körében, és eloszlatni a fogyasztókban élő tévhiteket, amelyre példaként szolgál a saját Facebook oldal indítása is. 

E hagyományt követve 2021-ben nemzetközi összefogással Európai Uniós támogatású program szervezésébe fogott a Szövetség, amely eredményes volt és Tojás Kihívás elnevezéssel indult el a program idén, amelynek eddigi eredményei nagyon biztatók.

Elsőként Dr. Sütő Zoltán, a BTT-n belül működő Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének (MTTSz) elnöke a tojásfogyasztás trendjeit mutatta be előadásában, kiemelte a tojásfogyasztás legfontosabb történelmi mérföldköveit, valamint hangsúlyozta a tojásfogyasztás egészségre gyakorolt hatását.

Ezután világviszonylatban rámutatott arra, hogy az elmúlt 6 évtizedben meghétszereződött a világ tojástermelése és jelenleg a világ legnagyobb tojáselőállítója Kína. A világ tojásfogyasztásával kapcsolatban kiemelte, hogy míg Magyarország 1993-ban világelső volt tojásfogyasztásban (20,28 kg/fő/év), addig a mai napra már nincs a világ első 10 legtöbbet fogyasztó nemzete között.

Európai szinten Hollandia, Ukrajna és Luxemburg áll az élvonalban. Ezért felhívta a figyelmet a tojásfogyasztás fontosságára, szerinte a cél, hogy a hazai fogyasztás elérje az évi 300 darabot megközelítő mennyiséget egy főre vetítve. 

Dr. Sütő Zoltán

Pákozd Gergely, a BTT MTTSZ alelnöke ismertette a magyar tojástermelő ágazat elmúlt éveinek eredményeit, tendenciáit számokban. Elmondta, hogy a Tojásszövetség 150 taggal rendelkezik, akik a hazai regisztrált termelés 90%-át adják volumenben.

Majd bemutatta, hogy a férőhely kapacitásuk hogyan és milyen tényezők hatására változott az elmúlt években. Véleménye szerint az elmúlt években rengeteg kihívással nézett szembe az ágazat, mint pl. a Covid-19, a madárinfluenza, az orosz-ukrán háború hatásai, a hatósági árazás vagy akár a szigorodó állatjóléti előírások. Ezért mindenképpen pozitívan ítéli meg a kampányt és reméli, hogy a népszerűsítés eléri a célját, és kedvező hatással lesz a fogyasztói megítélésre és a vásárlásra egyaránt.

Pákozd Gergely

Antal Emese dietetikus, szociológus, a Tét Platform szakmai vezetője kiemelte a tojásfogyasztás pozitív élettani hatásait, valamint szerepét a mindennapi étkezésekben. Részletesen ismertette, hogy mi miatt tekinthető a tojás egy táplálkozás-élettani csodának, és hangsúlyozta, hogy

a jelenlegi ajánlásoknak megfelelően az ajánlott napi mennyiség egy darab,

így a 233 db/fő/év-es átlagos fogyasztási mennyiség lehetne több is. Mindenképpen üdvözli a Tojás Kihívás kezdeményezést, amely a játékokon keresztül még jobban megkedveltetheti ezt a mindennapi alapanyagot a fogyasztókkal.

A szakmai előadásokat követően Dr. Soós Mihály, az InnoFood Marketing Kft. (a kampányt lebonyolító marketingkommunikációs ügynökség) ügyvezetője ismertette a kampány fő elemeit. A projektnek három célkitűzése van:

  1. Az Európai Termelési Modell jellemzőinek bemutatása, népszerűsítése a fogyasztók körében, többek között az élelmiszerbiztonság és nyomonkövethetőség, minőség, állategészségügy, állatjólét és a fenntarthatóság terén. 
  2. A tojással kapcsolatos ismeretek bővítése.
  3. Növelni a tojás versenyképességét és fogyasztását Európában olyan módon, hogy tájékoztassa és aktivizálja a fogyasztókat, hogy több tojást fogyasszanak a táplálkozási ajánlásoknak megfelelően.

A kampány célcsoportjába tartoznak elsősorban a gyermekes családok, a gyermek nélküli fiatal háztartások, valamint a Z- és az Y-generáció tagjai. A célcsoporthoz igazodva olyan stratégia került kialakításra, amely játékokon, kihívásokon keresztül ösztönzi a fogyasztókat, hogy minél többet tudjanak meg a tojásról.

A kampány nagyon erős az online kommunikációban, így került kialakításra a honlap (www.tojaskihivas.eu), a közösségi oldalak (Facebook és Instagram), valamint a kampány Youtube-csatornája is.

A kampány fő szlogenje: „Csatlakozz a legnagyobb kihíváshoz, amely táplálja a testet és az elmét!” 

Végül Dr. Gál Tímea, az InnoFood Marketing Kft. nemzetközi projektmenedzsere ismertette a kampány elemeinek mérőszámait és az eddig elért eredményeket, tapasztalatokat. Örömmel számolt be arról, hogy bár a kampány a nagyközönség számára csak május végén indult, már számos indikátort teljesítettek és túl is szárnyaltak.

A honlapot eddig több, mint 108 ezren látogatták meg, a Tojás Kihívás Facebook oldalán már közel 8500 követővel rendelkeznek, és az első 8 kihívással (tojással kapcsolatos feladattal) már több, mint 173 ezer embert értek el. 

Egyes kihívások népszerűsítéséhez influenszereket is felkérnek többnyire séfek, gasztrobloggerek, sportolók személyében, akik saját maguk is teljesítik a kihívást, így a teljes elérés közel 5,5 millióra tehető. Kiemelte, hogy emellett egy intenzív rádiókampányt is megvalósítottak, amelynek nagyon pozitív visszhangja van a követők körében. Jelenleg azon dolgoznak a BTT-vel, hogy a kötelező elemeken túl hogyan tehetnék újabb attrakciókkal vonzóbbá a tojást.

A projektről és a tojással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról meglátogatható a program folyamatosan frissülő többnyelvű honlapja is: www.tojaskihivas.eu.

(Fotó: Steve Buissinne/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Egészen furcsa viselkedést mutat a magyar házi macskák ötöde, friss kutatás fejtette meg a titkot

2025. október 31. 16:10

Biztosan sok macskatartó felfigyelt már arra, hogy a házi kedvence valahogy „más”, mint a többi cica. És ez nem véletlenül van így.

Újra felütötte fejét a madárinfluenza Magyarországon

2025. október 30. 10:10

Ismét megjelent a madárinfluenza hazánkban – a Nébih Tiszajenőn erősítette meg a H5N1 vírus jelenlétét egy közel húszezer kacsát számláló gazdaságban.

Újra pestismentes Magyarország!

2025. október 28. 10:10

Zala vármegyéből indult a fertőzés, de gyors hatósági fellépéssel sikerült megfékezni – most a nemzetközi elismerés is megérkezett.

Fenntartható tejpótló, ami működik

2025. október 26. 16:10

A HP 100 enzimkezelt szójafehérje hozza a tejfehérje teljesítményét, miközben olcsóbb és fenntarthatóbb.

Tejhelyettesítő termékeket állítanak elő tojásból hazai kutatók

2020. október 13. 11:45

A tojásban fejlődő embrió számára minden feltétel biztosított egy egészséges madár kikeléséhez, az emberi táplálkozásban pedig a tojás kiegyensúlyozott forrása a létfontosságú tápanyagok legnagyobb részének. Sokrétű mivoltára a Szent István Egyetem Mezőgazdaság- és Környezettudományi Karának kutatói is felfigyeltek, így jelenleg is számos kutatás foglalkozik például a tejtermék-helyettesítő termékek tojás felhasználásával történő előállításával.

Strucc tojás: ezért nem eszünk belőle gyakran

2025. február 9. 14:10

A strucchús és a strucctojás már Magyarországon is kapható, de azért igencsak egzotikus csemegének számít.

Megszűnik az élelmiszerár-stop, az érintett termékek gyors drágulása várható

2023. július 3. 11:54

A Magyarországon bizonyos alapvető élelmiszerek esetében 2022 elején bevezetett árstop kivezetésére 2023. augusztus 1-jén kerül sor. Vajon mire számíthatnak a vásárlók az érintett termékek kapcsán?

Élő online valóságshow-t indít a Nébih

2019. március 28. 07:47

A „Túlélő tojások” az első olyan valóságshow, melynek főszereplői állatok, nevezetesen csirkék, vagyis kezdetben tojások.