Elindította az ünnepi sertéshús fogyasztást ösztönző kampányát az Agrármarketing Centrum, amelyet az Agrárminisztérium és a Magyar Húsiparosok Szövetsége szakmai támogatása mellett folytatnak.
A karácsonyig tartó időszakban számos médiafelületen találkozhatnak a kampány üzenetével, miszerint a sertéshús változatosan elkészíthető húsféle, amely ráadásul az egészségtudatos táplálkozásban is beilleszthető. A kampányidőszakban nyereményjátékban is részt vehetnek az érdeklődők, amellyel sertéshúsból készült termékcsomagot nyerhetnek.
Magyarországon a sertés a második legnépszerűbb húsféle a baromfi után, éves fogyasztása körülbelül 30 kilogrammra tehető fejenként. Az elmúlt évek viszontagságai megviselték az ágazatot, de mára stabilizálódni látszik a helyzet.
A hazai sertéságazat az afrikai sertéspestis és a koronavírus-járvány viszontagságai ellenére is képes volt biztosítani a hazai lakosság ellátását. A jelenlegi időszak is kihívásokkal teli, hiszen az alapanyagárak mellett az energiahordozók ára is drasztikusan növekszik, és az export bizonytalansága is jelentős kihívások elé állítják a hazai termelő és feldolgozó vállalkozásokat – mondta el a kampányindító sajtótájékoztatón Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.
Az elmúlt években a Vidékfejlesztési Program alapján meghirdetett pályázati felhívások hozzájárultak a sertéságazat jövedelemtermelő képességének erősödéséhez, a tartási helyek, továbbá a gép és eszközparkjuk korszerűsítéséhez. Összességében 519 sertéstartással foglalkozó vállalkozás részére több, mint 106 MRD Ft kötelezettségvállalás történt, a Vidékfejlesztési Program alapján – tette hozzá.
Az ágazat helyzetét illetően a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke, Éder Tamás elmondta: ugyan az élősertés árak az elmúlt év során a tenyésztők számára elfogadható szinten alakultak, azok egyre nagyobb gondot okoznak a vágóhidaknak és a húsfeldolgozóknak, mivel a megnövekedett önköltségeket a húsok és húskészítmények átadási áraiba nem tudták teljesen beépíteni.
Külön problémát jelent a hazai szereplők számára, hogy az Európai Unióban az év során többször sertéshús többlet alakult ki, és a keletkezett felesleg nyomott áron kereste a piacát a régióban, így Magyarországon is.
A szakember hozzátette: ahhoz, hogy a hazai fogyasztók a jövőben is biztosan számíthassanak a kiváló minőségű, friss magyar sertéshúsra és húskészítményekre, arra van szükség, hogy a vásárlók elsősorban magyar húst és húskészítményt vegyenek le az üzletek polcairól a hétköznapokon éppúgy, mint az ünnepek előtt.
Bár a sertés népszerű húsféle, a vörös húsokra mégis úgy tekintenek sokan, mintha vörös posztó lenne. A kampányoknak a szemléletformálás szempontjából is óriási szerepe van, hangsúlyozta Giczi Gergely. A vörös húsoknak kiemelkedő szerepe van táplálkozásunkban, hiszen mértékkel fogyasztva olyan nélkülözhetetlen ásványi anyagokról gondoskodnak, mint a vas különböző fehérjék, vagy éppen a B-vitamin család.
A kampány során online felületeken és a social média adta lehetőségekkel népszerűsítik ezt a húsfélét, ráadásul egy nyereményjátékot is hirdetnek, melynek fődíját hárman nyerhetik el. Érdemes játszani, hiszen egyenként százezer forint értékű sertéshúsból összeállított ajándékcsomag nyerhet, aki kitölti a jatek.amc.hu oldalon található kérdőívet.
Mint minden ételnek, a vörös húsnak, köztük a sertéshúsnak is fontos szerepe van a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozásban. A sertéshúsból készült étel a családi és a társadalmi ünnepek, vendégváró asztalok egyik fő fogása.
A szakemberek szerint a sovány sertéshús (például a karaj) az egészségtudatos táplálkozásba is nagyszerűen beleillik, mert zsír- és koleszterintartalma egyaránt alacsony. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) aktuális ajánlása szerint naponta 2-3 egység húsra, húskészítményre van szüksége szervezetünknek. Egy egységet jelent például 10 dkg sovány sertéshús, 5 dkg sovány felvágott, vagy 4 dkg közepes zsírtartalmú felvágott.