Állattenyésztés

Mennyi húsra van szükségünk naponta?

Agrárminisztérium

Elindította az ünnepi sertéshús fogyasztást ösztönző kampányát az Agrármarketing Centrum, amelyet az Agrárminisztérium és a Magyar Húsiparosok Szövetsége szakmai támogatása mellett folytatnak.

A karácsonyig tartó időszakban számos médiafelületen találkozhatnak a kampány üzenetével, miszerint a sertéshús változatosan elkészíthető húsféle, amely ráadásul az egészségtudatos táplálkozásban is beilleszthető. A kampányidőszakban nyereményjátékban is részt vehetnek az érdeklődők, amellyel sertéshúsból készült termékcsomagot nyerhetnek.

Magyarországon a sertés a második legnépszerűbb húsféle a baromfi után, éves fogyasztása körülbelül 30 kilogrammra tehető fejenként. Az elmúlt évek viszontagságai megviselték az ágazatot, de mára stabilizálódni látszik a helyzet.

A hazai sertéságazat az afrikai sertéspestis és a koronavírus-járvány viszontagságai ellenére is képes volt biztosítani a hazai lakosság ellátását. A jelenlegi időszak is kihívásokkal teli, hiszen az alapanyagárak mellett az energiahordozók ára is drasztikusan növekszik, és az export bizonytalansága is jelentős kihívások elé állítják a hazai termelő és feldolgozó vállalkozásokat – mondta el a kampányindító sajtótájékoztatón Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. 

Az elmúlt években a Vidékfejlesztési Program alapján meghirdetett pályázati felhívások hozzájárultak a sertéságazat jövedelemtermelő képességének erősödéséhez, a tartási helyek, továbbá a gép és eszközparkjuk korszerűsítéséhez. Összességében 519 sertéstartással foglalkozó vállalkozás részére több, mint 106 MRD Ft kötelezettségvállalás történt, a Vidékfejlesztési Program alapján – tette hozzá.

Az ágazat helyzetét illetően a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke, Éder Tamás elmondta: ugyan az élősertés árak az elmúlt év során a tenyésztők számára elfogadható szinten alakultak, azok egyre nagyobb gondot okoznak a vágóhidaknak és a húsfeldolgozóknak, mivel a megnövekedett önköltségeket a húsok és húskészítmények átadási áraiba nem tudták teljesen beépíteni.

Külön problémát jelent a hazai szereplők számára, hogy az Európai Unióban az év során többször sertéshús többlet alakult ki, és a keletkezett felesleg nyomott áron kereste a piacát a régióban, így Magyarországon is.

A szakember hozzátette: ahhoz, hogy a hazai fogyasztók a jövőben is biztosan számíthassanak a kiváló minőségű, friss magyar sertéshúsra és húskészítményekre, arra van szükség, hogy a vásárlók elsősorban magyar húst és húskészítményt vegyenek le az üzletek polcairól a hétköznapokon éppúgy, mint az ünnepek előtt.

Bár a sertés népszerű húsféle, a vörös húsokra mégis úgy tekintenek sokan, mintha vörös posztó lenne. A kampányoknak a szemléletformálás szempontjából is óriási szerepe van, hangsúlyozta Giczi Gergely. A vörös húsoknak kiemelkedő szerepe van táplálkozásunkban, hiszen mértékkel fogyasztva  olyan nélkülözhetetlen ásványi anyagokról gondoskodnak, mint a vas különböző fehérjék, vagy éppen a B-vitamin család.

A kampány során online felületeken és a social média adta lehetőségekkel népszerűsítik ezt a húsfélét, ráadásul egy nyereményjátékot is hirdetnek, melynek fődíját hárman nyerhetik el. Érdemes játszani, hiszen egyenként százezer forint értékű sertéshúsból összeállított ajándékcsomag nyerhet, aki kitölti a jatek.amc.hu oldalon található kérdőívet.

Mint minden ételnek, a vörös húsnak, köztük a sertéshúsnak is fontos szerepe van a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozásban. A sertéshúsból készült étel a családi és a társadalmi ünnepek, vendégváró asztalok egyik fő fogása.

A szakemberek szerint a sovány sertéshús (például a karaj) az egészségtudatos táplálkozásba is nagyszerűen beleillik, mert zsír- és koleszterintartalma egyaránt alacsony. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) aktuális ajánlása szerint naponta 2-3 egység húsra, húskészítményre van szüksége szervezetünknek. Egy egységet jelent például 10 dkg sovány sertéshús, 5 dkg sovány felvágott, vagy 4 dkg közepes zsírtartalmú felvágott.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Egységesítés a szarvasmarha-genetikában: új irányt mutat az EU

2025. augusztus 17. 14:10

Az Európai Unió új, egységes tenyészérték-rendszert vezet be, amely forradalmasíthatja a szarvasmarhatenyésztést.

Minőségi bála: szívvel-lélekkel-tapasztalattal + videó

2025. augusztus 5. 16:10

Komjáthi Gábor hazánk legnívósabb lovardáit, és egyik legszínvonalasabb tejelő tehenészetét látja el bálákkal, és garanciát is vállal.

Megelőzés a kulcs: az oltás időpontja dönt

2025. július 28. 16:10

A szarvasmarhák légzőszervi betegségének visszaszorítása a borjak választás előtti elővakcinázásával jelentős előnyt jelent.

Hazánk újra madárinfluenza‑mentes – mit jelent ez a gyakorlatban?

2025. július 22. 08:10

Július 5-től hazánk hivatalosan is mentes a madárinfluenzától – ez fontos mérföldkő az állattenyésztők és az exportpiacok számára.

STIHL Gépforgatók nyereményjáték: humor, kreativitás, értékes nyeremények

2020. szeptember 9. 14:30

Hatalmas sikert aratott a STIHL Gépforgatók nyereményjátéka, amelyben a legnagyobb hazai rajongótáborral rendelkező kertészeti gépeket gyártó vállalat új influenszereit kereste.

„Gazdatársaimmal is megosztom a gépet” - Átadtuk előfizetői nyereményjátékunk fődíját

2018. november 20. 09:59

Legszerencsésebb olvasónk ezúttal Pap Urbán Károly volt, akinek a KUHN Center Kft. kecskeméti telephelyén adhattuk át a nagyjából 1,5 millió forintot érő gépet.

„A Priaxornak helye van a növényvédelmi technológiánkban” - Átadtuk előfizetői nyereményjátékunk BASF különdíját

2019. január 10. 12:00

Az Agrofórum 2018-as nyereményjátékában a BASF által felajánlott 50 liter Priaxor kalászos gombaölő szert Vavró Iván, a jánoshalmai Hergevica Kft. tulajdonosa és vezetője nyerte meg.

Mondja el véleményét és formálja a mezőgazdaságot!

2020. március 23. 15:32

A Kleffmann Group alapítása óta elkötelezett híve volt az elsőrangú mezőgazdasági piackutatásnak és szaktanácsadásnak. Az elmúlt több mint 25 év során teljes körű piackutatási szolgáltatást nyújtottunk, amely során kulcsfontosságú információkat biztosítottunk ügyfeleinknek a mezőgazdasági ágazatokkal kapcsolatosan.