Egy német állattenyésztő, a 25 éves Adrian Campen családi vállalkozásban nyitotta meg boltját, ahol egyebek mellett saját készítésű fagylaltot árulnak – közvetlenül a fogyasztóknak.
Az élelmes fiatalember még tanulmányai alatt kapta az ihletet, hogyan tudná a direkt értékesítésben rejlő lehetőségeket kiaknázni, amihez a social mediát is felhasználja, és így hirdeti a termékeit.
A kezdetekkor egy kis faház adott helyet a boltnak, mára azonban lefokozták a régi épületet raktárrá, mert megnyílt az új, háromszor nagyobb tanyabolt, ahol tejet, tojást, sajtot, fagylaltot, valamint a környékbeli gazdáktól származó húst kínálnak.
Közvetlenül a fogyasztónak
A direkt értékesítés ötlete a szakirányú mezőgazdasági képzése harmadik évében érkezett, amikor egy sertéstenyésztő telepen gyakornokoskodott. Itt látta, hogy a főnöke, a terület tulajdonosa a megtermelt húsárut közvetlenül a kiskereskedőknek értékesítette, kihagyva egy lépést az ellátási láncból és függetlenítve magát a jól ismert piaci struktúrától. Ennek hatására, ahogy Adrian befejezte az iskolát, 2021 őszén belevágott a direkt értékesítésbe.
Az üzlet egy szórólappal indult, amelyen a gazdálkodóknak franchise-rendszerben kínáltak segítséget a saját gyártású fagylalt előállításához. Csak meg kellett vásárolni a franchise-t, és készen kapták a fagylaltkészítéshez szükséges eszközöket: a fagylaltkészítő gépet, recepteket, csomagolóanyagokat, címkét. Így ha az előírtak szerint jártak el, a végtermék minősége biztosított volt. Megkezdődött a fagylaltgyártás.
Évi 30 ezer adag fagylalt
A gazdálkodó édesanyja a „fagylaltfelelős”, szinte teljese állásban az üzletben dolgozik, de a többi családtag is besegít. Nyáron tíz-, télen négyféle ízt árulnak, ennek köszönhetően 2022-ben már 10 ezer liter tejet tudtak saját maguk feldolgozni, és 30 ezer adag (100 ml egy adag) fagylatot adtak el – 2023-ban még ennél is többet.
2023 óta magas, 4% feletti zsírtartalmú pasztőrözött friss tejet is kínálnak, noha ez utóbbira a kereslet még meglehetősen kicsi, egyelőre heti 20 liter fogy.
Ez összességében is csak a megtermelt tej 1%-a, de nagyra törő terveik vannak, és a céljuk az, hogy a teljes tejmennyiséget – pasztőrözve vagy feldolgozva – direkt értékesítéssel el tudják adni, akár az állatállomány csökkentésével is.
Tedd magad láthatóvá!
Persze mindez rengeteg nem mezőgazdasági feladattal is jár, a marketing idő- és energiaigényes folyamat. A social media megjelenésen túl arculatépítés, fesztiválokon, vásárokon árusítás is a részét képezi, hiszen ha nem ismerik a terméket fogyasztók, nem is vásárolnak belőle. Mindeközben Adrian a szakmájától sem szeretne megválni, hiszen a gazdálkodás szívügye.
Szívesen látják a boltban nemcsak a helyieket, hanem a betérő kirándulókat, bicajosokat is, akik örülnek a lehetőségnek, hiszen számukra a friss, helyi termék a szupermarketek művinek tűnő kínálata után különleges, autentikus élményt jelent.
(Fotó: CathFrances/Pixabay)