A traktorgyártás visszafogásával és a precíziós gazdálkodáshoz kapcsolódó termékek előállításának felpörgetésével reagál az AGCO a mezőgéppiac válságára.
Az amerikai AGCO a magyar gazdák körében is népszerű traktormárkák tulajdonosa, az 1990-ben alapított nagyvállalat „istállójába” tartozik a Challenger, a Fendt, a Massey Ferguson és a Valtra is.
Nehéz idők járnak mostanában a mezőgépiparra, mindenfelől az értékesítések csökkenő számáról lehet hallani, amire az egyes gyártók különféle stratégiákkal próbálnak válaszolni. Az AGCO agresszív megközelítést választott ezen a téren, visszafogja a traktorgyártását, hogy így igazodjon a redukálódott vásárlói igényekre.
A duluthi központú vállalatcsoport a válságos időkben fokozott figyelmet fordít a precíziós gazdaságra, illetve egyéb, nagyobb haszonkulccsal kecsegtető ágazatok kiszolgálására. Egyértelműen „csökkentett üzemmódban” dolgoznak ők is, a friss jelentésük szerint 2023-hoz képest 25 százalékkal fogják vissza a traktorgyártásukat.
Az üzemek termelési ideje összességében 35 százalékkal csökkent, ez 19 százalékkal magasabb az AGCO által előzetesen kalkuláltnál. A gyártás visszafogása egységesen érinti az összes régiót, a legnagyobb mértékben Észak- és Dél-Amerikát.
Eric Hansotia elnök-vezérigazgató elmondta, hogy sikeresen apasztották a viszonteladóknál lévő készleteket, de a piac további gyengülésére számítanak, ezért nem pörgethetik fel még egy darabig a termelést.
A gazdálkodók vásárlói kedvét globálisan elveszik az alacsony terményárak, a magas kamatok, a drága inputanyagok, és a legtöbben a traktorok, kombájnok, munkagépek beszerzésén próbálnak spórolni, várva a jobb időkre.
Nemcsak az AGCO, de legnagyobb vetélytársai, a Deere & Co. (John Deere) és a CNH is visszafogja termelését. A traktorok és kombájnok értékesítése náluk is gyengélkedik, viszont mindannyian nagy fantáziát látnak a precíziós gazdálkodáshoz kapcsolódó termékekben.
A mostani válság is ráébresztette a termelőket arra, hogy még hatékonyabban kell magasabb hozamokat elérniük, alacsonyabb költségek mellett, ehhez pedig a precíziós gazdálkodás bevezetése kínál eszközöket.
Az idei harmadik negyedévben az AGCO forgalma 25 százalékkal 2,6 milliárd dollárra esett tavalyhoz képest, a nettó bevétele mindössze 30 millió dollárt tett ki, miközben 2023 azonos időszakában ez 280 millió dollárt tett ki.
Minden bizonnyal közel vagyunk már a vásárlói hangulat mélypontjához. Ez nem feltétlenül jelenti egyben a piaci mélypontot is, viszont jó kapaszkodót kínál annak felméréséhez, milyenek lesznek a következő hónapok
– mondta Hansotia.