Gépészet

Gyakorlatban bizonyított az intelligens eke

Agrofórum Online

Az első Kverneland i-Plough-t a skóciai Hampshire-ben helyezték üzembe. Az ISOBUS technológiának köszönhetően az eke könnyen és jól szabályozható.

 A traktorvezető fülkéjében elhelyezett terminálon (Isomatch Tellus, Tellus Go vagy a traktor saját terminálja) keresztül, a kezelő

• képes jobbra-balra átfordítani az ekét,
• követni egy előre kitűzött A-B vonalat,
• a húzás végén adott helyen kiemelni az ekét (ez különösen fontos szabálytalan alakú tábla esetén),
• munkahelyzetből szállítási helyzetbe, ill. visszaállítani az ekét, és mindezt egyetlen gombnyomással.

Mindezen képességet a Kverneland Mechatronic Centre által kifejlesztett FURROWcontrol szoftver applikáció teszi lehetővé, felhasználva az eke hidraulikus fogásszélesség-állító berendezését és a traktor-eke ISOBUS kapcsolat rendszerét. Az előre kijelölt A-B vonal követését GPS jelek alapján automatikusan végzi. Az eketest fogásszélesség változtatásával képes az egyenes irány tartására akár sötétben is.

Az új eke üzembeállítását szervező Mike Cummins szerint az i-Plough ideális eszköz a nyílegyenes szántás megvalósítására. Ez a technológia megkönnyítette a kezelő munkáját, és ezáltal képes volt a téli fagyok beállta előtt jó minőségben befejezni a 300 hektár felszántását. Lejtős területen például az eke dőlésszögének menet közbeni állításával lehetett biztosítani a megfelelő barázda átfordítást.


Kiegyenesített barázda két menet után

A Kverneland i-2500 eke öt/hat testű változatát javasolják 280 LE teljesítményű traktorhoz. A függesztett eke felhajtható fordító állványa és a kormányzáshoz szabaddá tehető függesztő tengelye segítségével közúti szállításnál pótkocsi szerűen követi a traktort.  Az eke új előhántókkal, új eketestszárral (könnyebb és erősebb) és növelt gerendely magassággal készül, amely lehetővé teszi a tarlómaradvány eltömődés-mentes áramlását. A pontos munkamélység tartását többféle mélységhatároló kerék változat, sőt a talaj káros tömörítését csökkentő gumihevederes megoldás is segíti.

James Rickard szintén kipróbálta az új ekét (www.fginsight.com). Az eke szállítási helyzetben jól követte a traktort, mivel a kormányszerkezet ± 45o elfordulást engedélyez.

A szántás megkezdésekor az első eketest fogásszélességének beállítása igen fontos, amely egy hidraulikusan működtetett paralelogramma szerkezettel történhet. A beállított helyzet rögzül és később az eketestek fogásszélességének változtatása esetén sem változik.
Az ekén 420 mm széles mélységhatároló kereket helyeztek el a főtartó végén, amely az eke átfordításakor automatikusa átfordul. Igény esetén gumihevederes mélység szabályzó is beszerezhető, éppúgy, mint a Packomat szántás elmunkáló.

Az ekéhez új eketestszárakat terveztek, amelyekre a szármaradványok nem rakódnak fel. További előnyük a 15%-os tömegcsökkentés és a 15%-kal kevesebb hegesztés.

Az eke szabályozása a traktor saját vagy a Kverneland Tellus Go termináljáról történik.


Ekeszabályzó terminál a traktorban

Az érintő képernyőn lévő ikonokkal a szabályozás egyszerű és könnyen megvalósítható a következő négy módozatban:
• eke felkapcsolás
• szállítási helyzetbe állítás
• fogásvégi kiemelés
• szántás

Kilenc előzetes beállítás lehetséges, amelyek bármikor lehívhatók.

Rickard tapasztalatai igazolták az eke képességeit, vagyis a pontos beállítást és a menetközbeni szabályozást, és mindezt a vezetőfülkéből. Különösen tetszett a barázdák kiegyenesítési és a táblán előforduló akadály kikerülési képesség, amellyel a holt idők csökkenthetők.

Műszaki jellemzők
Eketestek száma: 4/5/6
Függesztőmű kategória: Cat III.
Eketest osztás távolság: 850 vagy 1000mm
Keret szabad magasság: 800mm
Eketest fogásszélesség: 300-600mm

Forrás: www.kverneland.com; www.farmmachinery.co.uk

(Dr. Jóri István – Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Megbízható gépek, egyedi ajánlatok: kertészeti pályázathoz (is)

2025. április 15. 16:10

Használja ki a pályázat adta lehetőségeket, és válasszon prémium gépeket, amelyek hosszú távon is kifizetődő befektetést jelentenek!

Drónos monitoringrepülések szabályainak változása

2025. április 10. 13:10

A legfontosabb változás a nyílt kategóriában a drónnak a távpilótától való legnagyobb eltávolodást megengedő VLOS (visual line of sight) fogalmát érinti.

Évszaktól, időjárástól függetlenül a KITE Jet-tel Ön nyer!

2025. április 7. 16:10

A mai változó piaci körülmények között az inputköltségek kezelése kritikus fontosságú. A nitrogén az egyik legdrágább inputanyag.

Kezd magára találni a hazai mezőgazdasági pótkocsipiac

2025. április 7. 08:10

Összesen 172 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első negyedévében Magyarországon.

Nem hittem, hogy egy talajtani tábor izgalmas lehet…

2020. szeptember 19. 13:42

„Talajtani tábor? Erre tényleg kíváncsiak a fiatalok? Nekem ez a program elsőre minden, csak nem csábító” - kezdtem a beszélgetésünket őszintén, némi szkeptikus hangvétellel.

Mezőgazdaság 4.0 - a jelen

2020. június 11. 04:36

Egy globális válság – háború, járvány vagy klímakatasztrófa – hoz hideget, meleget. Nemegyszer fordult már elő, hogy egy-egy válság katalizátorként robbantott be küszöbönálló vagy épphogy elindult változásokat.

Ötödik magyar-szerb kormányzati csúcstalálkozó - szerb kollégáival tárgyalt Nagy István agrárminiszter

2019. április 21. 09:18

A tárgyalás legfontosabb témái az állat- és növényegészségügyi hatósági együttműködés, az agrár-élelmiszergazdaságra, az agrárdigitalizációra és a precíziós gazdálkodásra, valamint a GMO-mentes mezőgazdaságra vonatkozó együttműködés voltak.

Egyre szebbek a Steyr traktorok, az új Plus modellek mindenkit letaglóztak

2024. november 18. 13:40

A homlokrakodóval is felszerelhető traktorok maximális hátsó emelési kapacitása 5 tonna, de a pótkocsihúzás sem idegen feladat számukra.