A 2023. március 9-i sajtótájékoztató fő témája a cégcsoport növekedési stratégiája volt 2025-ig, illetve, hogy ezt a növekedést milyen alapokra helyezik. Horváth Péter vezérigazgató, Janositz Balázs pénzügyi igazgató és Varga Ákos elnök beszélt a cégcsoport múltjáról, jelenéről, de legfőképp jövőjéről.
Az 1996-ban alapított UBM Holding Nyrt., 1,7 millió tonnás forgalmával hazánk legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedője, emellett jelenlegi, 575 ezer tonnás termelési volumenével piacvezető takarmánygyártó cégcsoportja. A Budapesti Értéktőzsdén a hetedik legnagyobb vállalat az előző üzleti évben elért 200 milliárdos árbevétellel, emellett az egyetlen agráriumban tevékenykedő cég is a tőzsdén.
A vállalat nagyon széles vertikumban mozog, ugyanis hét szegmensből ötben aktívak. Jelen vannak a takarmánykereskedelem, a takarmánykiegészítők gyártása és értékesítése, a premix-előállítás, a takarmánykeverés, valamint a disztribúció területén egyaránt. Állatfajra specializált takarmányszállítás és szaktanácsadás is szerepel a portfóliójukban mint szolgáltatás, ezzel végig követve a takarmányok hasznosulását és az állatok életútját az egész tenyésztési folyamatban.
A cégnek két nagy üzletágát különíthetjük el
Az egyik a takarmány-alapanyag kereskedelem, főleg kukorica, búza és fehérjenövények exportja-importja. Regionális értelemben lefedik az összes Kárpát-medencei országot a Fekete-tengertől Olaszországig a kereskedelmi tevékenyégükkel. Kereskedelmi irodájuk működik Bukarestben, Belgrádban, Pilisvörösváron és Linzben.
A másik szegmens a takarmánygyártás, amely több üzemben folyik Magyarországon (Szeleste, Környe, Szentes, Mátészalka), illetve regionális szinten, Romániában (Kerelőszentpál) és Szlovákiában (Hernádcsány). Mindig az volt a cég törekvése, hogy a tsz-időszakból visszamaradt technológiájú takarmánygyártás helyett olyan színvonalú, élenjáró takarmánygyártó egységeket építsenek, ami nemcsak technológiában, hanem üzemméretben is meghaladja a korábbiakat, ezáltal növelve a hatékonyságot.
A növekedési stratégiájuk négy alappillére
Nyugat-európai állattenyésztés és a takarmánykeverés trendszerűen húzódik át Magyarországon keresztül Kelet-Közép-Európába, ennek oka talán a túlszabályozott gazdasági környezet. Az UBM akár irányító funkciót is betölthet ebben az átalakulásban, így további növekedési lehetőségeket kiaknázva.
Romániában, Szerbiában, és egyéb balkáni országokban az elkövetkező 5-10-15 évben várható az intenzív állattartás felfutása az egyre csökkenő háztáji állattartással szemben, amelyet a legjobb minőségű táppal lehet megtámogatni, erre fókuszál a cég.
Az UBM gyártástechnológiában az európai élvonal csúcsán jár, ezt szeretnék további országokba is elterjeszteni.
Céljuk továbbá a kereskedelmi terület szélesítése új irodák nyitásával Kelet-és Nyugat-Európában 2025-ig, melynek eredményeképpen a cégcsoport két éven belül képes lesz valamennyi piacot kiszolgálni Magyarország nagyságrendileg 2000 km-es körzetében.
Kutatás-fejlesztés
A környei üzemben évi több mint 17.000 laborvizsgálatot végeznek, így több és több adattal képesek ellátni a gazdákat, mellyel az adattudatosság felé terelhetik őket, így növelhető a hatékonyság. A már korábban említett szaktanácsadói hálózat is kulcsszerepet kap, mellyel az állattenyésztésben végig követik a takarmányok hasznosulását és az állatok jólétét a teljes folyamat alatt.
Stratégiai kapcsolatokat ápolnak hazai és külföldi egyetemekkel, kutatóhelyekkel, hogy az aktuális technológiát be tudják építeni a takarmány-előállításba. Kutatási hálózatban való nagyon aktív részvétel is a stratégiájuk egyik alapja.
Pénzügyi stratégia
Az elmúlt 3 évben átlagos 22%-os növekedés volt tapasztalható a cégcsoport eredményében, azonban az árbevétel nagyban összefügg a terményárakkal, inputanyag-árakkal, így a pénzügyi tervekben a 2022-es év végi árkörnyezettel számolnak. Organikus (földrajzi terjeszkedés) és nem organikus növekedést is várnak az árbevétel tekintetében, 9-15%-ot a következő üzleti évben.
Jövőbeli célok, tervek
Ezzel a növekedési stratégiával a cégcsoport a jelenlegi 0,6 millió tonnás éves takarmánygyártási volument 1 millió tonnára szeretné növelni, míg a jelenleg 1,7 millió tonnás éves takarmányalapanyag-kereskedelmi volument 2 millió tonnára. A következő két év céljai között szerepel a cég működési vertikumának szélesítése is az élőállat-tenyésztésbe való belépés lehetőségeinek vizsgálatával. Emellett akvizíciókkal és beruházások révén folytatja a kelet-közép-európai terjeszkedést, valamint a takarmányalapanyag-kereskedelem üzletágban fejleszti a regionális logisztikai infrastruktúráját.
Fenntarthatóság
Fenntarthatósági szempontból bármilyen meglepő is, de az intenzív állattenyésztésnek kisebb az ökológiai lábnyoma, kisebb a takarmányfelhasználás, jobb a hasznosulás, kevesebb a vízfelhasználás, kisebb a metánkibocsátás a rövidebb életciklusok alatt. Ezen felül az így előállított hús ára alacsonyabb tud maradni, ugyanis a fogyasztók körében a legmeghatározóbb tényező még mindig az ár.
A takarmányhasznosulás javításában a cég nagyon szép eredményeket ért el az elmúlt 10 évben, az átlagos 1,8 kg-os, 1 kg brojlercsirkére jutó fajlagos felhasználást 1,5 kg alá tudták csökkenteni. 20 g javulás a fajlagos brojlertakarmány felvételben 600 ezer hektár növénytermesztést képes semlegesíteni világviszonylatban.
A cégnek komoly törekvései vannak a fenntarthatóság növelésére és egy külsős, független cég által végzett vizsgálat segítségével 2024 második felére szabványosított jelentésben szeretnék ezt összefoglalni, és ESG tanúsítvánnyal rendelkezni.
Az UBM egy nagyon potens és növekedési ciklusban lévő piacon dolgozik és a cégcsoport rendelkezik azokkal a karakterisztikákkal, amikkel ezt a növekedést ki tudják aknázni, mind földrajzi értelemben, mind volumen és hatékonyság tekintetében is.