Életmód

Tejcsoki, étcsoki vagy fehér csoki? Ezt szeretik legjobban a magyarok

Debreceni Egyetem

Nem kell a cukormentes, a hagyományos tejcsokoládét szeretik a legjobban a magyarok – többek között ezt bizonyítja a Debreceni Egyetem kutatójának átfogó felmérése. Az Appetite folyóiratban megjelent közleményért a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány Publikációs Díját is elnyerte Kiss Marietta, a Gazdaságtudományi Kar docense.

A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét… – Csukás István felejthetetlen rajzfilmfigurája, Gombóc Artúr nem válogatott, ha csokoládéról volt szó. A magyar fogyasztók annál inkább. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának docense, Kiss Marietta vezetésével zajlott az a kutatás, amely a csokoládéfogyasztási trendeket vizsgálta Magyarországon. 

„Az egészségtudatosság globális térnyerésével a gyártóknak egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó fogyasztói igényeknek. Ez különösen igaz az olyan népszerű fogyasztási cikkek piacára, mint a csokoládé.

Egyre több olyan termék jelenik meg a boltok polcain, melyek az édesség egészségesebb alternatíváinak nevezhetők: cukormentes, csökkentett cukor- vagy zsírtartalmú változatok, illetve különböző funkcionális csokoládék hozzáadott proteinnel és egyéb tápanyagokkal. Emellett egyes kereskedelmi márkák saját márkás termékei egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek a forgalomból.

Kutatásunk során a táblás csokoládék fogyasztói preferenciáit vizsgáljuk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyiben befolyásolja a választásban a vásárlókat a márka, az ár, a típus (tej, ét vagy fehér), illetve az, hogy cukormentes-e” – részletezte Kiss Marietta, a DE GTK Marketing Tanszék megbízott vezetője.

A hazai és a nemzetközi szakirodalom feltárása után ötszáz embert kérdeztek meg a primer kutatás során a csokoládéfogyasztási szokásaikról. A felmérés első részében a fogyasztók márkahűségét vizsgálták, a második rész pedig azt tárta fel, hogy négy különböző táblás csokoládé közül melyiket vásárolná meg a válaszadó bizonyos helyzetekben.  

Két gyártói (Milka, Boci), valamint két kereskedelmi márka (Spar, Tesco) különböző tej-, ét- és fehércsokoládéja közül választhattak a felmérésben résztvevők, melyek csomagolásán szerepelt a termék ára és a cukortartalma is, tehát látták azt is, mennyire egészséges az adott édesség. 

„Eredményeink azt mutatják, hogy a válaszadók egyértelműen a gyártói márkákat részesítették előnyben a bolti márkákkal szemben. A négy csokoládé közül a legkedveltebb a Milka volt, majd a Boci, a Spar és végül a Tesco terméke.

Az általunk kidolgozott, hazánkban egyedülálló statisztikai számítások után kiderült, hogy nemcsak a Milkát szeretik a legjobban, hanem azért is fizetnének a négy közül a legtöbbet. A csokoládé típusát illetően azt találtuk, hogy a tejcsokoládé kapta a legpozitívabb értékelést, amelyet az ét- és a fehér csokoládé követett.

Kimutattuk továbbá azt is, hogy a fogyasztók a cukortartalmú csokoládét részesítik előnyben a cukormentes termékekkel szemben. Előzetes várakozásainknak megfelelően a termék árának emelkedése pedig negatívan hat a fogyasztók által érzékelt hasznosságra” – összegezte a fiatal kutató.  

A tanulmány szerint a márkahűség leginkább a fiatal és magasan képzett válaszadókra jellemző, akik a gyártói márkás termékeket preferálják. A fogyasztók választását pedig legnagyobb mértékben (57 százalékban) a csokoládé ára határozza meg, majd a termék márkája, a típusa és csak végül a cukortartalma. 

A hazánkban egyedülálló kutatás eredményei az Appettite című folyóiratban jelentek meg angol nyelven, The connection between manufacturer and private label brands and brand loyalty in chocolate bar buying decisions – A hybrid choice approach címmel. A közleményért Kiss Marietta megkapta a Gróf Tisza István a Debreceni Egyetem Alapítvány Publikációs Díját. 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ünnepi asztaldíszek – zöldségekből

2024. december 17. 13:10

Ha asztaldísznek „álcázzuk” a zöldségeket, biztos, hogy jól fogynak majd, egészségesebbé téve a sokszor kalóriadús karácsonyi étkezést.

Gyűjtsük össze a tobozokat, áldani fogjuk magunkat érte!

2024. december 15. 10:10

Tudja, mi az a life hack? Olyan ötletes megoldás, amely megkönnyíti az életet otthon és a ház körül. Mutatunk néhányat a karácsonyi szezonra.

Alternatív fűtési megoldások: mikor érdemes faaprítékkal fűteni?

2024. december 13. 09:40

Ha valaki alternatív fűtési rendszerre szavaz, már a fatüzelésen belül is többféle megoldást választhat. Kinek ajánlott faaprítékot használni?

Aki spórol, miért költ hatezer forintot egy dubaji csokira?

2024. december 11. 13:10

Egyszerűen emelni az árakat, de semmi újat nem kínálni kockázatos stratégia, amely jogosan büntetendő a vásárlók részéről.

Elsőként indul precíziós mezőgazdasági mérnök szak a debreceni agrárkaron

2023. január 24. 09:20

Az országban elsőként indít precíziós mezőgazdasági mérnök alapszakot 2023 szeptemberétől a Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kara.

KG Nagykun az új, államilag elismert árpafajta

2018. január 26. 17:14

A KG Nagykun a Debreceni Egyetem AKIT Karcagi Kutatóintézetének már a 36-ik saját nemesítésű, államilag elismert növényfajtája, őszi árpából pedig az ötödik.

Fenntartható növényvédelem

2023. október 27. 12:10

Növényvédelem és élelmiszerbiztonság, a globális klímaváltozás ökológiai hatásai és a károsítók földrajzi elterjedésének összefüggései – egyebek mellett ezekről a témákról volt szó a 28. Tiszántúli Növényvédelmi Fórumon.

Bővült a doktori iskolák köre a Debreceni Egyetemen

2018. november 23. 17:22

Az idén már 17. alkalommal megrendezett „A jövő tudósai, a vidék jövője”-konferencián a hagyományoknak megfelelően eddigi eredményeikről adtak számot a fiatal kutatók.