Életmód, gasztronómia

Tejcsoki, étcsoki vagy fehér csoki? Ezt szeretik legjobban a magyarok

Debreceni Egyetem

Nem kell a cukormentes, a hagyományos tejcsokoládét szeretik a legjobban a magyarok – többek között ezt bizonyítja a Debreceni Egyetem kutatójának átfogó felmérése. Az Appetite folyóiratban megjelent közleményért a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány Publikációs Díját is elnyerte Kiss Marietta, a Gazdaságtudományi Kar docense.

A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét… – Csukás István felejthetetlen rajzfilmfigurája, Gombóc Artúr nem válogatott, ha csokoládéról volt szó. A magyar fogyasztók annál inkább. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának docense, Kiss Marietta vezetésével zajlott az a kutatás, amely a csokoládéfogyasztási trendeket vizsgálta Magyarországon. 

„Az egészségtudatosság globális térnyerésével a gyártóknak egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy megfeleljenek a folyamatosan változó fogyasztói igényeknek. Ez különösen igaz az olyan népszerű fogyasztási cikkek piacára, mint a csokoládé.

Egyre több olyan termék jelenik meg a boltok polcain, melyek az édesség egészségesebb alternatíváinak nevezhetők: cukormentes, csökkentett cukor- vagy zsírtartalmú változatok, illetve különböző funkcionális csokoládék hozzáadott proteinnel és egyéb tápanyagokkal. Emellett egyes kereskedelmi márkák saját márkás termékei egyre nagyobb részesedéssel rendelkeznek a forgalomból.

Kutatásunk során a táblás csokoládék fogyasztói preferenciáit vizsgáljuk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyiben befolyásolja a választásban a vásárlókat a márka, az ár, a típus (tej, ét vagy fehér), illetve az, hogy cukormentes-e” – részletezte Kiss Marietta, a DE GTK Marketing Tanszék megbízott vezetője.

A hazai és a nemzetközi szakirodalom feltárása után ötszáz embert kérdeztek meg a primer kutatás során a csokoládéfogyasztási szokásaikról. A felmérés első részében a fogyasztók márkahűségét vizsgálták, a második rész pedig azt tárta fel, hogy négy különböző táblás csokoládé közül melyiket vásárolná meg a válaszadó bizonyos helyzetekben.  

Két gyártói (Milka, Boci), valamint két kereskedelmi márka (Spar, Tesco) különböző tej-, ét- és fehércsokoládéja közül választhattak a felmérésben résztvevők, melyek csomagolásán szerepelt a termék ára és a cukortartalma is, tehát látták azt is, mennyire egészséges az adott édesség. 

„Eredményeink azt mutatják, hogy a válaszadók egyértelműen a gyártói márkákat részesítették előnyben a bolti márkákkal szemben. A négy csokoládé közül a legkedveltebb a Milka volt, majd a Boci, a Spar és végül a Tesco terméke.

Az általunk kidolgozott, hazánkban egyedülálló statisztikai számítások után kiderült, hogy nemcsak a Milkát szeretik a legjobban, hanem azért is fizetnének a négy közül a legtöbbet. A csokoládé típusát illetően azt találtuk, hogy a tejcsokoládé kapta a legpozitívabb értékelést, amelyet az ét- és a fehér csokoládé követett.

Kimutattuk továbbá azt is, hogy a fogyasztók a cukortartalmú csokoládét részesítik előnyben a cukormentes termékekkel szemben. Előzetes várakozásainknak megfelelően a termék árának emelkedése pedig negatívan hat a fogyasztók által érzékelt hasznosságra” – összegezte a fiatal kutató.  

A tanulmány szerint a márkahűség leginkább a fiatal és magasan képzett válaszadókra jellemző, akik a gyártói márkás termékeket preferálják. A fogyasztók választását pedig legnagyobb mértékben (57 százalékban) a csokoládé ára határozza meg, majd a termék márkája, a típusa és csak végül a cukortartalma. 

A hazánkban egyedülálló kutatás eredményei az Appettite című folyóiratban jelentek meg angol nyelven, The connection between manufacturer and private label brands and brand loyalty in chocolate bar buying decisions – A hybrid choice approach címmel. A közleményért Kiss Marietta megkapta a Gróf Tisza István a Debreceni Egyetem Alapítvány Publikációs Díját. 

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Miért csökken a vegánok száma? Most minden kiderül!

2025. augusztus 3. 11:10

Sok fogyasztó elbizonytalanodott a vegán étrend hatékonyságában: egészségi, gazdasági és ízélménybeli okokból térnek vissza húsos ételekhez.

Bioforradalom küszöbén: szárnyal a kereslet, bírják-e a hazai gazdák?

2025. július 21. 08:10

Rekord ütemben nő a bioélelmiszer-forgalom, csökken a biofelár, de a gazdáknak az átállás még mindig komoly kihívás.

Mi legyen a barackkal? Tippek a kajszi otthoni feldolgozásához

2025. július 12. 16:10

A friss barack gyorsan romlik, de szerencsére sokoldalú gyümölcs: mutatjuk, hogyan és mire dolgozhatjuk fel a nyár egyik legnépszerűbb termését.

5 ok, amiért a levendula nélkülözhetetlen otthon

2025. július 3. 16:10

A levendula nem csak illatos virág: nyugtat, szépít, fűszerez, és molyűzőként is működik – valódi kincs a háztartásban és a kertben is.

Sertéstenyésztés - magasabb szintre kell lépni

2021. március 3. 08:36

A Bonafarm Csoporthoz tartozó Bóly Zrt., a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campusának (jogelőd Kaposvári Egyetem) és a Debreceni Egyetem konzorciuma egy jelentős, 4 éven átívelő növénytermesztési és takarmánygyártási, valamint -felhasználási kutatás-fejlesztési projektet indított 2016 őszén, amit a Széchenyi 2020 Program keretében, az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával – 1,935 milliárd forint vissza nem térítendő támogatással – valósított meg. A projekt legfontosabb eredményeiről Krzyzewsky Nórával, a Bonafarm Csoport minőségirányítási és kutatásfejlesztési igazgatójával, egyben a projekt vezetőjével, Tossenberger Jánossal, a projekt szakmai vezetőjével, Dobos Attilával, a Debreceni Egyetem AKIT DTTI Agrometeorológiai és Agroökológiai Monitoring Központ vezetőjével és Tenke Jánossal, a Bóly Zrt. sertéságazati takarmányozási vezetőjével beszélgettünk.

Negyven évesek a debreceni növénytermesztési tartamkísérletek

2023. október 13. 12:40

A mesterséges intelligencia bevonásával folytatódik a Debreceni Egyetem multidiszciplináris agrárkutatása, az idén negyven éves szántóföldi tartamkísérlet-sorozat. Az Európában is egyedülálló kukorica- és kalászos kutatások elmúlt négy évtizedének eredményeit konferencián mutatták be az egyetem agrárkarán.

KG Nagykun az új, államilag elismert árpafajta

2018. január 26. 17:14

A KG Nagykun a Debreceni Egyetem AKIT Karcagi Kutatóintézetének már a 36-ik saját nemesítésű, államilag elismert növényfajtája, őszi árpából pedig az ötödik.

Egyetemi paprika az űrben

2023. szeptember 9. 11:40

A HUNOR – Magyar Űrhajós Program keretében a Debreceni Egyetem kutatói hosszútávú űrmissziók élelmiszer-előállítását kiszolgáló rendszerek kifejlesztésén dolgoznak.