Zöldség-Gyümölcs

Indul a zöldség-gyümölcs kampány, Frutti és Veggi beindították a rakétákat

Agrofórum Online

Látszólag már ezer éve letettünk a kalandozásokról, de valójában soha nem szoktunk le róla. Mi egy olyan nemzet vagyunk, amelyik nem tud megülni a fenekén. Ahogy lehet, már mozdulunk is a telekre, az ország másik végébe, külországokba; a tehetősebbek meg még tovább mennek, némelyek különböző kalandokra vágyódva. Most azonban másféle kalandra invitáljuk Olvasóinkat, méghozzá egy „Európai Friss Kalandra”, amelynek mottója: „Fedezd fel a friss zöldségek és gyümölcsök valódi erejét!”

Ez az írás afféle figyelemfelkeltés. Az idők múlásával rendszeresen beszámolunk majd a „zöldség-gyümölcs kampány” eredményeiről. Van idő, hiszen a program három évig tart.

Erről szólt az a teltházas sajtótájékoztató, amelyet a NAK és francia nagykövetség szervezett Budapesten a Francia Intézetben március 27-én.

Mi volt a lényeg?

Kevés zöldséget és gyümölcsöt eszünk, ez számos betegség, elhízás stb. forrása. Ezért már gyermekkorban változtatni kell az étkezési szokásokon, amit ennek a most induló programnak a segítségével kíván a NAK és francia partnere, az Interfel szakmaközi szervezet elérni.

A két szervezet közösen friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás ösztönzésére irányuló európai promóciós programot dolgozott ki. A gyerekek, illetve a családok zöldség- és gyümölcsfogyasztását célzó 2018-2020 közötti időszakra javasolt hároméves programot az Európai Bizottság elfogadta, így a program a megvalósítás szakaszába érkezett. A pályázat magas szakmai színvonalát jól mutatja, hogy az uniós tagországok szakmai szervezetei részéről jelentős túligénylés érkezett a forrásokra, de a francia-magyar kooperáció így is bekerült a kiválasztottak közé. Az összetett program finanszírozását az EU 80 százalékban vállalja, ez a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara esetében 1,2 millió euró támogatást jelent.

A kezdeményezés célja, hogy vonzóvá tegye és növelje a zöldség- és gyümölcsfogyasztást a gyermekek és gyermekes családok körében Magyarországon. Az Európai Friss Kalandok című kampány Frutti és Veggi, a program két figurájának történetén keresztül, játékos módon kívánja felhívni a gyermekes családok figyelmét arra, hogy a zöldségek és a gyümölcsök nemcsak finomak és egészségesek, de fogyasztásuk egyben szórakoztató élmény is.

„Az Európai Friss kalandok kampány elsősorban a 6-14 éves korú gyermekekre fókuszál, ugyanakkor mellettük igyekszünk megszólítani a családokat és az idősebb generációt is, akik még megőrizték a zöldség-gyümölcs fogyasztás és felhasználás hagyományos kultúráját, és képesek azt átadni a jövő generációjának. Arra buzdítjuk a szülőket és a nagyszülőket is, hogy vegyenek részt ebben a kampányban, és osztozzanak gyermekükkel, unokájukkal a zöldség- és gyümölcsfogyasztás élményében” – mondta Győrffy Balázs, a NAK elnöke.

A szervezet a kampánnyal nemcsak a népegészségügyi célokat kívánja támogatni, hanem hazánk agrárgazdasági törekvéseiben is kulcstényező lehet. Ugyanis, ha a jelenlegi napi fogyasztást csak 460 grammra sikerülne emelni, az önmagában 730 ezer tonna termelésbővülésre és több mint 100 milliárd forint új érték előállításra adna lehetőséget a magyar gazdák számára.

A program első számú célkitűzése, hogy a hároméves periódus végére növelje a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás mértékét. A kampány középtávú célkitűzése, hogy éves szinten 150 ezer gyermekhez és 300 ezer szülőhöz, nagyszülőhöz jusson el a kampány üzenete.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Vége a szenvedésnek: a trükk, amitől a gesztenye magát pucolja meg

2025. november 23. 11:10

A gesztenyehámozás rémálom? Már nem! Megmutatjuk a gesztenyesütés valódi titkát.

A fahamu sem csodaszer, nagyon megbánhatjuk a használatát

2025. november 21. 13:10

A télen keletkező fahamut érdemes felhasználni a komposztban, vagy tavasszal a kertünkben, de bánjunk vele szűkmarkúan, ha nem akarunk vele kárt okozni.

Elképesztő hír érkezett Törökországból, „gyilkos” méretű növényeket termesztenek

2025. november 16. 16:10

Az éghajlat és a kiváló fajták miatt a törökországi Pasinler-völgyben már manapság sem ritkák a félmázsás tömegű káposzták.

Paradicsomtermesztés növény nélkül?

2025. november 12. 14:10

Holland kutatók a Wageningen Egyetem "Fruit of Knowledge" projektjében paradicsomot hoztak létre növény nélkül.

Így készüljünk fel az idei veteményezésre!

2023. január 25. 05:37

Gyakran esnek a hobbikertészek abba a hibába, hogy a zöldségfajtát szidják, ha valami nem úgy sikerül, hogy az rossz fajta, a másik bezzeg meg jó fajta. De nem feltétlen a fajtával van a gond, hanem másban keresendő a megoldás.

Hogyan hat a LED világítás a paradicsom termésmennyiségére?

2021. május 21. 05:16

A felső LED megvilágítással kombinált technológiák bevezetésével a minőség és hozam maximalizálása a cél.

Különleges zöldségnövények

2018. június 28. 09:35

Természetes a kíváncsiságunk. Egy idő után vágyunk is az újra. Szeretnénk új ízeket és színeket a tányérunkra, egy egyszerű reggeli szendvics mellé ugyanúgy, mint egy otthoni kerti sütögetésnél vagy gourmet-vacsoránál is. Az étkezéseink során páratlan gasztronómiai élményben gazdagíthatnak a különböző formában elénk kerülő zöldségnövények.

Mi a Manó paradicsom? - Ami tényleg kicsi marad

2023. október 8. 05:40

A közelmúltban szembesült egyik olvasóm vele: a Manó bizony ilyen kicsi marad. Érdemes a paradicsomfajtákkal tisztába lenni még az ültetés előtt.