A növényvédelmi munkákat csak jól felkészített, üzembiztos permetezőgéppel lehet optimális időben és jó minőségben elvégezni.
A növényvédelmi munkákat csak jól felkészített, üzembiztos permetezőgéppel lehet optimális időben és jó minőségben elvégezni. Az idény során, munkavégzés közben fellépő hibák miatt gyakran nem lehet a védekezéseket optimális időben elvégezni, emiatt jelentős károk keletkezhetnek.
Az idény előtti felkészítés során az első feladat a gép alapos átvizsgálása. A hibák jelentős része szemrevételezéssel is megállapítható. Ellenőrizni kell az alváz, futómű, kardántengely, permetlétartály, abroncsok, tömlők és csatlakozók épségét. Az üvegszállal erősített poliészter tartályoknál a kisebb hibák ragasztással viszonylag egyszerűen javíthatók, a polietilén tartályok sérülései azonban csak megfelelő felkészültséggel, hegesztéssel szüntethetők meg. Fontos feladat a szivattyú, ventilátor, permetlétartály, szórókeret rögzítésének ellenőrzése, mivel a fellazult részegységek komoly meghibásodást okozhatnak. Az esetleg hiányzó kötőelemeket pótolni kell, a csavarokat, anyákat meg kell húzni. Az elöregedett tömlőket, tömítéseket célszerű kicserélni, mert ezek idény közben kiszakadhatnak, és akkor ez már a bosszúság mellett időkieséssel jár. Meg kell vizsgálni a szűrők állapotát, ellenőrizni kell, és szükség esetén cserélni a manométert, ha mutatója nem tért vissza „0”helyzetbe, vagy nyomásváltozás hatására nem mozdul a mutató.
Szántóföldi szórókereten ellenőrizni kell, hogy nincsenek-e deformációk, repedések vagy törések. A kerettagoknak kitérés után azonnal vissza kell az eredeti helyzetbe térniük. A szórókeret nyitásának-zárásának, valamint emelésének és süllyesztésének akadálymentesen kell végbemennie. Hidraulikus működtetés esetén a rendszer tömítettségét, a mozgatás egyenletességét, a véghelyzetek biztonságos elérését kell ellenőrizni. Fontos, hogy a talajjal párhuzamos helyzetet biztosítható legyen, mivel ez a megfelelő keresztirányú szórásegyenletesség feltétele. A keret javítása történhet egyengetéssel, hegesztéssel, vagy egyes elemek cseréjével, házilag azonban csak megfelelő felkészültség esetén végezhető el, általában szakműhely igénybevétele szükséges.
Légszállításos permetezőgépeknél a ventilátor épségét, a lapátokat, a burkolatokat, a fokozatkapcsoló működését kell ellenőrizni.
1. kép: A nyomás ellenőrzése a szivattyú légüstjében
A külső átvizsgálás és a szemrevételezéssel is megállapítható hibák elhárítása után kerülhet sor a próbaüzemeltetésre. Előtte azonban még a hajtóműveknél (szivattyú, ventilátor) meg kell vizsgálni, hogy nincs-e olajszivárgás, ha van, akkor annak okát meg kell állapítani, és hibát megfelelő módon (például tömítés cserével) meg kell szüntetni. A hajtóművekben ellenőrizni kell olajszintet, szükség esetén a cserét, vagy az utántöltést el kell végezni Az olajcserék szükségességéről, az alkalmazható olajféleségekről, a szükséges mennyiségről a kezelési utasításból tájékozódhatunk. A szivattyún lévő nyomáskiegyenlítő tartályban biztosítani kell az előírásnak megfelelő levegőnyomást (1. kép). Ha ez nem lehetséges, akkor ellenőrizni kell a légüst membránjának és szelepének épségét, szükség esetén cserélni kell a sérült alkatrészeket.
A permetlétartályba a kipróbáláshoz szükséges mennyiségű (mérettől függően 100-300 dm3) vizet kell tölteni. Célszerű a nyomást a minimális értékre beállítani, a szórószerkezetet lezárni, a ventilátort kikapcsolni. A gépnek a hajtás bekapcsolása után nyugodtan, egyenletesen, rezgésmentesen kell működnie. Ha rendellenességet tapasztalunk, azonnal le kell állni, a hibát meg kell keresni, és ki kell küszöbölni. Ellenőrizni kell, hogy nincs-e valahol folyás vagy csepegés. A permetlétartályban megfigyelhető a keverőberendezés működése, és a visszafolyó ágon áramló folyadék. A gép megfelelő működése esetén a nyomás az üzemi értékre növelhető.
Ha nyomás nem éri el a kívánt értéket, a próbaüzemet meg kell szakítani, és ellenőrizni kell a nyomásszabályozót, mert ez is lehet az elégtelen nyomás oka, majd a szivattyút kell megvizsgálni. A hibát membránszivattyúnál leggyakrabban membránszakadás, dugattyús szivattyúnál a karmantyú kopások vagy szelep fennakadása, illetve törése okozza. Membránszakadás esetén a permetlé a hajtóműbe kerül, ezért javítás során a korrózió megakadályozása érdekében a hajtóművet alaposan meg kell tisztítani és megfelelő minőségű és mennyiségű olajjal fel kell tölteni. A szivattyú állapotát a szállított folyadék mennyiségének meghatározásával kell ellenőrizni. A szórófejekhez, a keverőberendezéshez és a visszafolyóhoz vezető tömlőket leszerelve az összes folyadékot ismert térfogatú edényben (például hordóban) kell felfogni. Mérni kell az edény megteléséig eltelt időt. Akkor megfelelő a szivattyú állapota, ha mért folyadékszállítás nem kevesebb, mint a névleges gyári érték 90 %-a. A szivattyú felújítása megfelelő felkészültség esetén történhet házilag vagy szakműhelyben, végső esetben új szivattyú beépítése válhat szükségessé.
2. kép: Azonos nyomás beállítása szántóföldi szórókeret szakaszain
A manométer, szabályozó armatúra és a szivattyú ellenőrzése után kerülhet sor a szórószerkezet bekapcsolására. Szántóföldi szórókereteknél azonos nyomást kell beállítani a külön kapcsolható szakaszokon (2. kép). A szórás kikapcsolása után a szórófejeknél csepegés nem jelentkezhet, a permetlé áramnak pillanatszerűen kell megszűnnie. Utólagos csepegés esetén a visszacsapó szelepeket meg kell vizsgálni, meg kell tisztítani, és szükség esetén a membránokat vagy rúgókat ki kell cserélni. Több fúvóka befogadására alkalmas, illetve elzárható szórófejeknél vizsgálni kell a különböző helyzetekben a működést, illetve az elzárhatóságot. A kopott, sérült fúvókákat feltétlenül ki kell cserélni. Ezek nemcsak a szükségesnél több folyadékot bocsátanak ki, hanem egyenlőtlen eloszlást okoznak és a cseppek is durvábbak lesznek. A fúvókák állapota az egy perc alatt kiáramló folyadék mennyiségének mérésével ellenőrizhető. A folyadék mennyisége mérőhengerben vagy mérlegen meghatározható (3. kép). A kapott értékeket az adott fúvóka névleges szállítási teljesítményével kell összevetni. Ezt a kezelési utasítás táblázatosan tartalmazza, de ezek az adatok rendszerint a gépen is megtalálhatók matrica formájában. Ha a mért értékek a névleges, gyári adattól 10 %-nál nagyobb mértékben eltérnek, akkor a fúvókákat ki kell cserélni. Általában a fúvókák kopása egyszerre történik, tehát cseréjüket is egyidejűleg kell végrehajtani. Feltétlenül jó minőségű, precíziós fúvókákat építsünk be, mert csak ezek biztosítanak pontos adagolást, egyenletes eloszlást és megfelelő cseppképzést.
3. kép: Szórófej szórásteljesítményének meghatározása
A permetezőgépet az álló helyzetben végzett ellenőrzés után haladás közben is ki kell próbálni. Ilyenkor fedezhetők fel az álló helyzetben nem észlelhető hibák. A szokásos terepviszonyok és munkasebesség mellett nem engedhetők meg nagyobb keretlengések, a kitért kerettagoknak gyorsan, de csillapítva kell az eredeti helyzetbe visszatérniük.
A permetezőgép ellenőrzésével egy időben elvégezhető az első munkákhoz szükséges beállítás is. Az alkalmazandó fúvókák méretét az üzemi nyomás függvényében az adagolási táblázatból határozhatjuk meg. Ültetvénypermetezőknél a szórófejeket, illetve a légterelőket a növényzet elhelyezkedésének megfelelően kell beállítani úgy, hogy a cseppek közvetlenül a célfelületre jussanak, és elkerülhető legyen a permetlé talajra rakódása, elsodródása vagy elpárolgása (4. kép).
4. kép: A szórófej irányának beállítása axiálventilátoros szórószerkezeten
A gép beállítása után tisztavízzel célszerű próbapermetezést végezni, amelynek során meghatározott mennyiségű vizet kell ismert távolságon belül kiszórni. Számítással lehet ellenőrizni, hogy elértük-e a kívánt fajlagos szórásmennyiséget. Ha nem, akkor elsősorban a munkasebesség megváltoztatásával célszerű a szükséges módosítást végrehajtani.
Dr. Dimitrievits György
FVM Mezőgazdasági Gépesítési Intézet, Gödöllő