Gépinfo

Tojásokon gördült a Case IH nagytraktor

Agrofórum Online

Vajon egy ember vagy egy 26 tonnás nagytraktor fejt ki nagyobb nyomást a talajra? Egy erre vonatkozó kísérlet nagy meglepetéssel járt.

A közelmúltban érdekes kísérletet végeztek tojásokkal és egy nagytraktorral Magyarországon. A Case IH Demo Tour keretében az Invest Kft. szakemberei azt kívánták demonstrálni, milyen fontos szerepe van az abroncsoknak, gumihevedereknek a káros talajtömörödés megelőzése terén.

A legfőbb tapasztalat talán az volt, hogy érdemes az abroncsnyomást munka közben arra a minimális értékre levinni, amelyre a gyártó még garanciát vállal. Minél nagyobb a felfekvőfelület, annál jobban eloszlik a nyomás a talajon, ez a kíméletes művelés egyik fontos követelménye.

Az elmúlt évtizedekben Kelet-Közép-Európában (és így Magyarországon is) igen elterjedt volt a nagy tömegű, ugyanakkor kis kerékméretű traktorok használata a mezőgazdaságban. Ma már a termetesebb gumiabroncsok, járószerkezetek használatával, megfelelő súlyelosztással, vagy például a művelőutak alkalmazásával az erőgépek még a nagyobb tömegük ellenére is „gyengédebbek” a talajokhoz.

Hagyományos kerekezés vagy gumihevederes járószerkezet? A kérdés gyakran felmerül a magyar gazdákban is, pedig nincs mit különösebben latolgatni. A gumihevederes járószerkezet ugyanis akár háromszor nagyobb felületen érintkezik a földdel, mint a „normál” abroncsok, így célszerű azt alkalmazni, ha lehetőség van rá.

Az Invest Kft. munkatársai elvégeztek egy érdekes kísérletet is a pár évvel ezelőtti szántóföldi bemutatón. Arra voltak kíváncsiak, hogy az egyes keréktípusok milyen hatással vannak a talajra. A földbe ástak el – nem túl mélyen – néhány tojást, majd elhajtottak fölötte egy nagytraktorral.

Kiderült, hogy egy fél lábon álló ember körülbelül 0,51 kg/cm2 nyomást fejt ki a talajra, miközben egy 26 tonnás nagytraktor esetében csupán 0,47 kg/cm2 a terhelés mértéke. Vagyis nekünk nagyobb esélyünk van arra, hogy összetörjük a földbe rakott tojásokat, mint egy akkora monstrumnak.

Részletek a videóban:

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Földindulásszerű bejelentés, erre a hírre vártak hónapok óta a mezőgépgyártásban

2025. december 6. 16:10

Hatalmas cégfelvásárlás híre érkezett a rakodógépek területéről, az ügylet a magyarországi gazdálkodókat is alighanem érinteni fogja.

Egyesül a MEGOSZ és a MEGFOSZ, szenzációs együttműködés körvonalazódik, megvan az új név is

2025. december 3. 09:10

A géptámogatások intézményesített rendszere is generálta eddig a gépgyártók és a gépforgalmazók közötti különbözőséget, aminek most véget lehet vetni.

Hihetetlenül olcsó a Valtra új traktorszériájának fenntartása, már csak tankolni kell

2025. december 1. 13:10

A fenntarthatóság és környezetvédelem fogalmait eddig talán nem kapcsoltuk a mezőgazdasági traktorokhoz, de a Valtra újdonsága ebben is változást hoz.

Őrült tesztet hajtottak végre Finnország havas-jeges útjain, döbbenetes eredménnyel

2025. november 29. 13:10

Érdemes kifejezetten téli abroncsokat beszerezni a traktorokhoz? Egy friss finnországi teszt után ez nem lehet kérdés.

Új traktorokat mutatott be a John Deere, itt a 6M sorozat

2024. július 7. 14:10

A kompakt 6M 95-östől a nagy teljesítményű 6M 250-es modellig terjedő sorozat különböző alvázméretekkel rendelkezik.

Mit tankolunk a jövőben a traktorokba?

2025. február 1. 10:10

Nagy lehetőségek vannak az újfajta, sokszor még kísérleti fázisban járó üzemanyagokban. Melyek ezek és mi várható tőlük?

Orosz óriás kínai motorral: 7,5 órán át nyüstölték szántóföldön a Kirovec legnagyobb traktorát

2024. november 11. 09:40

Először a traktor 4,5 órán keresztül 20 cm-es mélységben művelte a talajt, majd további 3 órára 23 cm-es mélységbe állították a munkagépet.

A John Deere önvezető traktor munkába áll

2023. június 10. 06:34

A traktor a mobil operációs rendszer megérintésével beindul és anélkül, hogy a fedélzeten bárki is tartózkodna, útjára indul.