Zöldség-Gyümölcs

Mivel bűvölte el az embereket a zeller?

Agrofórum Online

Az évszázadok során a zeller különös utat járt be: Eleinte furcsán néztek rá, aztán hirtelen luxuszöldségnek választották, asztalokat díszítettek vele és csillagászati összegeket adtak érte. Aki szegény volt, meg sem vehette...

Kevesen tudják, de e zöldség halványzöld színe és ropogós textúrája nem a természet műve, hanem a növénynemesítőké. Ők hosszú évtizedeken át kísérleteztek a jobbnál jobb fajták létrehozásával, mígnem megszületett a boltokban kapható, vitaminokkal teli, ízletes zeller.

Korábban egyszerű fűszernövény volt

A modern zellert az Apium graveolensből nemesítették, amely a Földközi-tenger vidékén őshonos. Ugyanabba a családba tartozik, mint a petrezselyem, a sárgarépa és a kapor. A vadon termő változatnak kevés kulináris haszna volt, mivel a levelei keserűek, a vékony szárak pedig lényegében ehetetlenek voltak. Ez azonban nem tartotta vissza az európai botanikusokat és kertészeket attól, hogy megpróbálják tökéletesíteni.

Olivier de Serres francia tudós az 1620-as években kezdett el termeszteni egy zellerfajtát, de a 18. század elején már angol kertekben is megjelent az akkor még inkább furcsának, mint finomnak számító zöldség.

Hannah Glasse „The Art of Cookery” című művének – a 18. századi Anglia legnépszerűbb szakácskönyvének – eredeti, 1747-es kiadásában szerepel egy zelleres mártás receptje. Más korabeli könyvekben azt írják, hogy a zellert „kenyérrel és vajjal, olajjal és egy kis ecettel” lehet elfogyasztani. A zeller leveses receptekben is megjelent.

Az évtizedek során az angol kertészek keresztezéssel hozták létre azokat a fajtákat, amelyeknek a napjainkban jól ismert, vastag, U alakú száruk volt. A növény természetes zöld színét is megváltoztatták, létrehozva a krémfehértől az aranysárgáig, valamint a rózsás-vörösig terjedő fajtákat.

Halványabb szín, diszkrétebb ízvilág

Az 1730-as években az angol kertészek új technológiával dolgoztak: a magokat hosszú, mély árkokba vetették. Miután a magok kicsíráztak és a szárak elkezdtek növekedni, az árokból eredetileg eltávolított földet visszalapátolták és a szárak köré halmozták. Ezzel nedvesen tartották és megvédték őket a napfénytől, ami halványabb színt és enyhébb ízt eredményezett.

Ennek ellenére a New-York Daily Tribune még 1860-ban is megjegyezte, hogy „csak kevés olyan gazda van, aki zellert próbál termeszteni”. A szerző mégis a szakácsok és a háziasszonyok figyelmébe ajánlotta a zöldséget, ami jól használható „egyfajta fűszerként vagy saláta formájában”. És hozzátette, hogy a leveles növény „asztali díszként is szépséges, még akkor is, ha nem ételként teszik oda”.

Egyre népszerűbbé válik

A zeller a 19. század végéig meglehetősen ritka és drága volt, ezért egyre népszerűbbé vált, főként a tehetős családok és a feltörekvő középosztály körében. Heather Arndt Anderson a Taste című lapban így fogalmazott: „A zeller volt a viktoriánus kor avokádós pirítósa”. Hogy miért? Mert a zeller termesztése bonyodalmas volt, és nehéz volt beszerezni. E két tulajdonsága pedig egy csapásra ellenállhatatlanná tette és ettől kezdve luxusélelmiszerként tekintettek rá.

Az 1840-es évekre az újonnan elkészült vasutak révén a gazdák számára a távolabb lévő városi piacok is elérhetővé váltak. Hamarosan kialakult a nagykereskedők új hálózata, amely felvásárolta a vidéki kertek terményeit, és eladta azokat a nagyvárosokban élőknek. Ez arra ösztönözte a termelőket, hogy kifejezetten a városi piacokra szánt termékeket termesszenek,így például zellert.

Fearing Burr, Jr. a The Field and Garden Vegetables of America (1865) című könyvében 19 forgalomban lévő zellerfajtát azonosított, amelyek közül néhányat akkoriban vezettek be. 1867-ben Peter Henderson, New Jersey egyik vezető zöldségtermesztője arról számolt be, hogy néhány év alatt a hektáronként 50 dolláros kis nyereségét 300 dollárra növelte.

A zeller elbűvöli az embereket

Ahogy a zeller egyre szélesebb körben vált elérhetővé a városi piacokon, a jómódú fogyasztok körében egyenesen az elegancia és a jó ízlés szimbólumává vált. Még saját tálalóedényt is terveztek neki, ezt „zellerváza” néven árulták.

Ez fagylaltkehely alakú volt, és díszüvegből vagy ezüstből készült. A zellercsokrot függőlegesen helyezték a vázába, alulra jeges vizet tettek, hogy a szárak frissek és ropogósak maradjanak, a leveles tetejük pedig virágcsokorként terüljön el.

A zeller a divatos éttermek és szállodák ebédlőinek is szerves részévé vált. Az 1850-es évektől kezdődően a díszes bankettek standard étlapján gyakran szerepelt az étkezés közepén egy „relish” fogás, amely savanyúságokból és ropogós zöldségekből, például retekből és salátából állt, valamint pikáns öntetekből, például mustárból, Worcestershire-szószból és ribizlizseléből. A polgárháborút megelőző és követő években a nyers zeller egyre gyakrabban szerepelt az ízesített ételek között.

A furcsa zöldség nyugatra tart

A zeller hanyatlása hosszú, de folyamatos volt. 1884-ben Peter Henderson vetőmagcége egy új fajtát dobott piacra „White Plume” néven, amelyről azt jósolta, hogy „teljesen új fejezetet nyit a zellerkultúrában”.

A zöldség szárának közepe és levelei természetesen fehérek voltak, és nem volt szükség takarásra. Henderson hozzátette, hogy a zeller széles, halvány levelekből álló lombkoronája „olyan, mint egy csokor fehér toll”, ami jelentős piaci előnyt jelent, mivel „a zellert a legjobb szállodáinkban majdnem annyira értékelik az asztal díszeként, mint a konyhában”. A kulináris divat azonban addigra megváltozott. A különleges zeller tollszerű leveleivel elavulttá vált, nem volt többé jelentősége a díszes leveleknek.

Ahogyan a korai vasút az 1840-es években kiterjesztette a kertészek hatókörét, úgy a transzkontinentális vasútvonalak és a hűtőkocsik megjelenése a zellert is országosan forgalmazott árucikké tette. A zeller elvesztette a téli ünnepekhez való kötődését, és egész éves zöldséggé vált.

Ahogy a zellert már nem tartották különlegesnek, csak egy lett a sok nyers vagy savanyított zöldség – sárgarépa, retek, olajbogyó, uborka – közül, amelyek az 1950-es években az elegáns éttermekben és koktélpartikon mindenütt jelen lévő „csemegetálcán” szerepeltek.

A zeller védelmében

Amikor manapság gasztronómiai írók kutatják fel a zeller történetét, általában megvetéssel közelítenek a témához, és megdöbbenésüket fejezik ki amiatt, hogy egy ilyen közönséges zöldség valaha is különlegességnek vagy luxuscsemegének számított.

Hazánkban a zeller szerencsére igencsak közkedvelt és jól fogyó zöldség, amit a magyarok előszeretettel rágcsálnak el snack formájában, szívesen teszik salátákba, máskor krémlevest főznek belőle, sült zöldségekkel társítják vagy köretet készítenek belőle, és mesés színű leveket préselnek ki belőle.

Forrás: https://www.epicurious.com/ingredients/how-celery-became-so-popular-history

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Egy vetőmag megbukott – ezt inkább ne vegye meg!

2025. augusztus 5. 08:10

11 cukkinivetőmagot vizsgált a Nébih: egy tétel megbukott, de a legtöbb jól teljesített. Mutatjuk az eredményeket és a győztest!

Miért lesznek egyre hosszabbak az uborkák?

2025. augusztus 2. 16:10

Egy génvariáns tehető felelőssé az uborkák hosszának növekedéséért – ez új lehetőségeket nyit a nemesítés és a termesztés előtt.

Háztáji zöldség és gyümölcs eladása – meddig adómentes?

2025. július 24. 08:10

A háztáji kertben megtermelt zöldségek és gyümölcsök értékesítése bizonyos bevételi határig adómentes lehet.

Dinnye, csak hazai? Most tényleg ellenőrzik!

2025. július 2. 13:10

Nem csak az íz számít: az NKFH országos ellenőrzéssorozata garantálja, hogy a dinnye valóban hazai és szabályosan címkézett legyen.

Kétszeresére nőtt a vöröshagyma ára, 3450 forint egy kilogramm dióbél - Zöldségpiaci jelentés

2018. november 16. 11:25

A hazai termesztésű kanadai/orange típusú sütőtök mellett a 45. héten a nagydobosi sütőtök is bekerült a felhozatalba 155 forint/kilogramm áron.

Nem mi szabjuk meg, milyen utat választunk, hanem a környezetünk...

2021. január 5. 10:39

"Azt, hogy milyen FruitVeB-et szeretnénk, leginkább az határozza meg, hogy milyen ágazatot képzelünk el. Víziónk egy olyan zöldség-gyümölcs ágazat, melyben magas színvonalon működő, európai léptékben versenyképes, termelési színvonalukban homogén termelő és feldolgozó üzemek állítják elő az ország önellátásához szükséges árumennyiséget és elégítik ki az exportpiac igényeit." Interjú Dr. Apáti Ferenccel, a FruitVeB új elnökével.

Milyen zöldségek valók az őszi magaságyásba?

2024. szeptember 17. 08:10

Mit ültessünk a következő napokban a kiürült magaságyásba? Az ajánlott zöldségekkel télig friss vitaminforrást biztosíthatunk a családnak.

A kén nélkülözhetetlen tápanyaga a zöldségféléknek

2019. augusztus 26. 09:57

A kénről sokan nem tudják, hogy Nightinale, Beckenbach és társai már a 40-es években, Amerikában, több vonatkozásban tisztázták az élettani szerepét. Tévesen a kén „felfedezését” is, a múltszázad második felére datálják, amikor Európában a 80-as évek végén, a 90-es évek elején a kénhiány jelenségét dán, német és holland kutatók a keresztesvirágúakon, gyümölcsfákon és más olajos növények termesztése során tömegesen tapasztalták.