Az Európai Bizottság agrár-élelmiszer-promóciós politikájának felülvizsgálata kapcsán megszervezett kétnapos konferencia (2021. július 12-13.) nyomán a Freshfel Europe felhívta az európai hatóságok figyelmét az Európai Zöld Megállapodásban, a termelőtől a fogyasztóig stratégiában, és az EU rákellenes tervben is szereplő friss gyümölcs- és zöldségfogyasztás fokozásának jelentőségére.
A megmozdulás célja egy olyan európai szinten hatékonyabb és jól megalapozott támogatási rendszer kialakítása, amely kedvező hatást gyakorol majd a napi szintű gyümölcs- és zöldségfogyasztás mértékére (jelenleg a WHO 400g/fő/nap minimum mennyiséget jelöl meg), szem előtt tartva emellett az európai friss termékek külföldi versenyképességének növelését is.
A frisspiaci termékek termelését és fogyasztását ösztönző tényezők, főleg a COVID-19 pandémia által okozott egészségügyi válságból kifolyólag nagy lendületben vannak.
2021, mint a Gyümölcsök és Zöldségek Nemzetközi Éve, remek lehetőséget kínál az olyan kezdeményezések számára, amelyek a friss fogyasztás egészségre és környezetre gyakorolt jótékony hatását hivatottak fémjelezni.
A népélelmezés egészségesebb útra terelését célzó politikai indítványozások a három uniós tagállam által körvonalazott 2018-as Tartu felhívással vették kezdetüket, mely mára konkrét kezdeményezésekké formálódott át. Ennek értelmében a gyümölcs- és zöldségfogyasztás az éghajlatváltozással és egyes fertőző betegségekkel szembeni küzdelem részének tekinthető.
A gyümölcs- és zöldségtermelés jelenleg az uniós agrárpolitikai költségvetésnek csupán 3-5%-át kapja, miközben az összeurópai mezőgazdasági értéknek legalább 20%-át ezek az ágazatok adják (összehasonlításképpen: a húsipari ágazat 53%-ban, míg a tejipari 21%-ban részesedik a támogatásokból). Mivel az Európai Unió a fenntartható élelmiszer-termelési és -fogyasztási modell felé halad, a gyümölcs és a zöldség fontos összetevője az ambíció megvalósításának. Az ágazat több mint 20 éve fenntartható, integrált termelési módszerekbe kezdett, a precíziós gazdálkodás és a helyes mezőgazdasági gyakorlat, a növényvédelem és a vízgazdálkodás szigorú ellenőrzése, a csomagolás minimalizálása és számos más kezdeményezés mellett, hogy megbirkózzon a környezeti, társadalmi problémákkal, mindezt a gazdasági fenntarthatóság jegyében.
A környezeti, klimatikus, valamint egészségügyi szempontból is jelentős szegmens, illetve a fogyasztók “átnevelésének” fontosságát Simona Rubbi, a Freshfel Europe képviselője is hangoztatta. Véleménye szerint a zöldség-gyümölcs ágazat erős és jól finanszírozott promóciós politikai alapokon kell, hogy nyugodjon.
Napjainkban a friss termékek ágazata évente körülbelül 30 millió euró pénzügyi támogatást kap az EU friss termékeinek népszerűsítéséhez a belső piacon és a harmadik világbeli országok piacain. Rubbi megjegyezte: „Ez nyilvánvalóan nem elegendő, ha az EU ambíciója az étrend radikális megváltoztatása, valamint a fenntarthatóbb és növényi alapokon nyugvó táplálkozás irányába történő elmozdulás”.
A Freshfel Europe továbbra is vezető szerepet tölt be a friss termékeket érintő kedvezőbb döntéshozatal terén.